Sander Hendrix en Aida Papilaja - Hendrix
Hotel restaurant MANNA en Blue
In historische panden gelegen aan één van de oudste straten van Nijmegen zijn Hotel MANNA & Blue gevestigd. Achter deze historische panden zitten verrassende hotels en restaurants verborgen. Een harmonieuze mix tussen karakteristiek en modern, een plek waar je tot rust komt zeggen ze zelf.
MANNA en BLUE
In 2009 begon het succes van Sander Hendrix en Aïda Papilaja-Hendrix met MANNA: een restaurant met een aantal suites om te overnachten, waar gastvrijheid, comfort en ontspanning samenkomen. Met MANNA hebben Sander en Aïda Nijmegen op de kaart gezet: ze ontvingen een award voor het beste hotel en restaurant van Europa: de World Luxury Hotel Award. Maar het stel wilde meer en startte in 2016 in dezelfde straat hotel Blue: kleinere hotelkamers om zo toegankelijker te zijn voor een breder publiek. En natuurlijk de Blue bar voor een zakelijke ontmoeting of een ontspannen vrijdagmiddagborrel.
Wat kan er wel
Net als de eerste Corona versoepelingen een feit zijn, spreek ik Sander over de achterliggende periode. Na een eerste verslagenheid raapten Sander & Aïda zich bij elkaar. Met enthousiasme en creativiteit gingen ze, samen met het team, de strijd aan met alle beperkingen die de horeca opgelegd werd. MANNA werd omgebouwd tot delicatessezaak, uit de kelder werd de jarenlang bij elkaar gespaarde kunst tevoorschijn gehaald en geveild. Er werd take-away aangeboden, maar niet zomaar afhaalgerechten. Een DJ werd ingehuurd om een feestje te maken van het afhalen bij de moederdag high tea. Take-away moet spraakmakend zijn vindt Sander, we zijn verantwoordelijk tot de eerste hap. Er werd terracotta servies aangeschaft, het take-away werd daarop geserveerd. Servies straalt klasse uit en is duurzaam. Temperatuurmeters werden meegeleverd om het vlees op juiste temperatuur te bereiden, instructievideo’s zorgden voor een perfect kerstmenu. Direct na iedere persconferentie werd er een mailing verstuurd. Met de succesvolle mailing werd er positiviteit de wereld in gestuurd. Het thema was steeds weer: ‘Wat kan er allemaal wel’. Veel gasten reageerden positief en dat was precies de bedoeling.
Kassanet en MANNA en Blue
In 2008, vlak voordat MANNA openging, bracht Sander een bezoek aan de stand van Kassanet. Een gesprek volgde en het klikte, er was een goed gevoel. Want merkt Sander terecht op: “jullie product is niet sexy, het systeem moet het gewoon doen, het moet makkelijk werken en degelijk zijn. Belangrijker is de mens achter het systeem. Dat is een zekerheid en daar ben ik voor gegaan.”
Verrassende automatisering
Het historische pand van MANNA en Blue is verrassend. Smaakvol ingericht, de oude details van het pand worden versterkt door de moderne inrichting. En achter die oogstrelende inrichting zit een zeer complex automatiseringssysteem, zonder dat de gasten het in de gaten hebben. Net zo verrassend als het pand zelf. De basis is een Vectron systeem, met daaraan een groot aantal applicaties gekoppeld. Reserveringen worden gedaan met Lodgegate, het deurenbeheer met Hotek key reader, De keuken en de bar worden ondersteund door het keuken- en barmanagementsysteem van Booq, de personeelsplanning en urenregistratie met Nostradamus, de tafelreservering met Formitable, Bonvito voor de cadeaukaarten en QR bestellen van Jamezz wordt sinds kort op de kamers en suites gebruikt. Al deze applicaties zijn gekoppeld aan het Vectron systeem. Zo is het handmatige werk volledig geautomatiseerd.
Sander: “Ik kan me in de ruim 12 jaar dat we partners zijn, niks herinneren van iets dat niet goed is gegaan. Toen ik na een aantal jaren toe was aan een nieuw systeem heb ik ook nooit getwijfeld of ik weer bij Kassanet Pieterse zou kopen. Het systeem is fantastisch, de mensen zijn behulpzaam, het systeem is niet de goedkoopste oplossing, maar we komen er altijd uit met elkaar. De mensen achter het systeem, dat is een zekerheid en dat is het belangrijkst.